Dag 8 (26 oktober) Washington

Klik hier voor de foto’s van dag 8

Onze laatste dag in Washington is aangebroken. Het weer wordt buiten steeds ietsje minder maar vandaag moet het nog wel droog te doen zijn. Om acht uur lopen we naar beneden en maken we gebruik van het ontbijt. Het is net als gisteren niet zo geweldig maar het stilt wel de honger. Rond half negen lopen we naar de metro en checken we in om naar het Air and Space museum te gaan. De metro had het echter niet zo naar z’n zin want de rit duurder wel twee keer zo lang als normaal. Net voor 10 uur stapten we uit en moesten we ook nog een flink eind lopen. Even twijfelden we of we wel verder zouden gaan want we moesten ons op 12 uur weer melden bij het Pentagon voor een tour. We liepen echter stevig door en hadden toen nog een klein uur de tijd om het museum te bewonderen. Eenmaal in het museum was er genoeg te zien op het gebied van lucht en ruimtevaart maar de ruimtevaart blijft toch het indrukwekkends. Thijs vond het erg interessant allemaal maar voor Pleuni was dit duidelijk niets :-).

Om 11 uur stapten we naar de metro en vond Thijs een snellere metro lijn waardoor we eerder dan verwacht bij het Pentagon aankwamen. We hadden dus nog even tijd om naar het 911 memorial te gaan. Ook hier zijn op 11 september ruimt 150 mensen gedood door een terroristische aanval. Het was een prachtig momument met een muur startend met een hoogte van 3 feet (voor het jongste slachtoffer van 3 jaar) en eindigd met een hoogte van 71 feet (voor het oudste slachtoffer van 71 jaar). Voor ieder slachtoffer is er een soort bankje gemaakt met daaronder water waarin het zonlicht weerkaatst worden en het bankje van onderaf verlicht. Indrukwekkend. Na het memorial gingen we naar de security van het Pentagon. Wat een circus zeg. Check, check, dubbelcheck en ja we mochten toen eindelijk naar binnen. Eerst moesten we even wachten en maakte daar nog even “echte” Amerikaanse foto’s 🙂 (Dit waren gelijk de laatste foto’s van het Pentagon want verder is het strafbaar binnen te fotograferen!)

Een grote groep mensen zat al te wachten op het begin van de tour. We begonnen gezamenlijk in een zaal waar de gidsen zich voorstelden en daarna werden we in drie groepen opgesplitst. Wij kwamen bij het kleinste groepje (van 7 deelnemers) en dat had zo zijn voordelen want we konden de gids goed verstaan. Het pentagon is een stad op zich. 26000 mensen werken hier en er is een compleet winkelcentrum voor het personeel aanwezig. Ze toonden hoe het Pentagon zich in de loop van de jaren had ontwikkeld (van werken met de typemachine, naar werken met een computer netwerk). Het Pentagon heeft de vorm van een penta (vijfhoek) en heeft ook vijf verdiepingen boven de grond. Onder de grond zijn er twee bekende verdiepingen wat impliceerde dat er wellicht nog meer verdiepingen zijn maar dat weet niet iedereen. De gids maakte nog een grapje dat dat de plek was waar ze aliens vasthielden en dat er vorige week een alien ontsnapt was. Wij begrepen dat dit een grapje was maar de gids moest nog wel even duidelijk vertellen dat dit toch echt als grap bedoeld was. Tja, hoe goedgelovig kunnen mensen zijn. We eindigden bij de herdenkingsplek waar op 11 september het vliegtuig het Pentagon was binnengevlogen. Duidelijk werd dat het aantal slachtoffer nog veel groter had kunnen zijn. 1. Het vliegtuig was maar voor een derde gevuld. 2. Het vliegtuig vloog dat deel van het Pentagon in waar op dat moment renovaties plaatsvonden en dus waren er gelukkig niet heel veel medewerkers aanwezig. Toch een triest verhaal. Na afscheid van de gids te hebben genomen liepen we naar de metro richting het Capitol. We ontdekten dat we nog tijd hadden om te lunchen en dit deden we dan ook bij Five Guys. Voldaan liepen we ruim twee kilometer, we hadden toch genoeg calorieen naar binnen gewerkt, naar het Capitool.

Daar aangekomen moesten we natuurlijk weer even wachten en door de security check heen. Precies om drie uur werden we in het theater geloodst om een film te zien over het ontstaan van de Amerikaanse Democratie. Heel interessant overigens. Na de film gingen we met de gids het Capitool in. Het was er prachtig. We hadden een hele leuke gids en het gebouw zelf is echt heel mooi.

Na een uur was de tour voorbij en liepen we richting het Old Post Office Pavilion. Hier heeft Trump een hotel in gevestigd. Het gebouw was prachtig en over de eigenaar zeggen we maar wijselijk niet veel 🙂

Toen was het al ruim 17.00 uur en we liepen richting de metro om terug te gaan naar het hotel. Inmiddels was het behoorlijk gaan regenen. We kwamen dus wel nat in het hotel aan. Na een kopje koffie, om bij te komen, checkte Pleuni ons in voor de vlucht van morgen en ging Thijs lekker op bed luieren. Het inchecken verliep moeiteloos en Pleuni maakt daarna meteen het reisverslag. Vanavond gaan we niet veel meer doen, alleen de koffers nog een beetje goed inpakken. Morgen vertrekken we weer naar huis en daar zien we eerlijk gezegd nu ook wel weer naar uit. Tot morgen allemaal.