Dag 2 (20 oktober) New York

Klik hier voor de foto’s van dag 2

Wat een nachtje hebben we achter de rug! Gingen we gisteren schoongewassen om 9 uur slapen, vannacht om half drie werd Pleuni wakker met vreselijk krampen in de benen. De lange wandeltocht van gisteren liet van zich spreken. Na even door de hotelkamer gewandeld te hebben, deden de benen weer normaal en vielen we weer in slaap. Twee uur later waren we alweer wakker en appten we met het thuisfront over alle belevenissen van de aankomstdag door te nemen. Om vier uur deden we opnieuw een poging om in slaap te vallen en deze keer schrokken we om half acht wakker van de wekker. Oeps, we wilden eigenlijk al om 7 uur opstaan.

We kleedden ons snel aan en liepen richting de winkels om een ontbijtje op te halen. Voordat we daar aankwamen stopte we nog even bij het 911 monument waar de twin towers hadden gestaan.

Eenmaal in de winkel kochten we snel snel een broodje en een kop koffie en al lopend aten we dit op. Vlug naar de metro en naar Time Square om daar onze NY passen op te halen. Even wat later dan gepland kwamen we daar aan en werden we heel vriendelijke ontvangen. We kregen de passen overhandigd en op onze vraag hoe het zat met de Big Bus pas, vertelde de dame dat de pas slechts 1 dag geldig was van ‘s morgens tot ‘s avonds. Oeps, daar hadden we niet op gerekend. We wilden ‘s middags een route rijden en de volgende ochtend een tweede route. Dat ging dus niet. Aangezien het weer niet al te best was en wij op onze lijst hadden staan om naar Empire State Building en Top of the Rock te gaan, besloten we het programma om te gooien. We gaan vandaag dus twee routes rijden en tussen door nog wat winkels bezoeken die Thijs heel graag wilde zien. We liepen naar de rode route van de Big Bus. Voor ons stonden nog maar twee andere bezoekers, dus toen de bus aankwam konden we mooi vooraan, boven in de bus zitten.

De busroute ging helemaal door Downtown Manhattan en we vonden het geweldig om New York zo te doorkruisen. We hadden een leuke gids, maar helaas nog geen geld om tip te geven.

We zetten een bezoek aan de ATM op onze boodschappenlijst. Aan het eindpunt van de route gekomen liepen we nog even door de M&M store. Blijft toch altijd weer grappig dat ze een hele winkel kunnen vullen met allerlei spullen van een simpel snoepje. Thijs had inmiddels een lijstje gemaakt van winkels die hij graag wilde bezoeken. We gingen op weg naar de FlightClub maar kwamen eerst langs een andere interessante shop: SuperDry. Thijs wilde daar graag naar toe en even later kwamen met een aankoop weer buiten. Al snel vonden we de FlightClub en Thijs keek daar zijn ogen uit. We hebben hier niets gekocht want schoenen van een paar duizend dollar gaat ons budget echt te boven.

We hebben foto’s gemaakt om er thuis nog van te kunnen nagenieten. Toen op weg naar Billy, de winkel van de vrouw van de bekende Youtube Vlogger Casey Neistat maar opnieuw kwamen we een andere interessante winkel tegen: The Kith. Ook een extreem dure winkel,dus ook hier geen aankoop maar wel genieten. Dat was maar goed ook want bij de straat van Billy aangekomen bleek dat deze winkel verhuisd was naar Soho. We schrapten deze winkel dus maar van ons lijstje. Op naar Supreme. Je weet echt niet wat je daar zag. Er stonden rijen mensen te wachten om de winkel in te mogen. Zoveel mensen dat Thijs besloot dat wachten geen zin had.

Toen maar naar The Bathing Ape. ook hier een rij met mensen maar deze was van acceptabele qua lengte dus we sloten maar aan in de rij. De winkel is verbijsterend. Eigenlijk verkopen ze helemaal niet veel maar alles is schreeuwend duur. Een echte hype, meer is het eigenlijk niet. Ook hier kwamen met lege handen naar buiten en ontdekten we dat we toch wel hongerig waren. Thijs heeft zich voorgenomen om in allerlei onbekende tentjes te willen gaan eten dus gingen we naar Taco Bell. Daar hebben we nog nooit iets gegeten. Het eten kwam snel en was goed te doen. Niet van grote culinaire kwaliteit maar het nam de honger wel weg. Met gevulde magen gingen we op weg naar de blauwe route van de Big Bus. Als echte New Yorkers sprongen we van de ene subway in de andere en al snel waren we op de plaats van bestemming. Het weer was inmiddels behoorlijk opgeknapt. De zon scheen uitbundig en we vonden het fijn om weer boven in de bus te zitten. De gids was dit keer niet zo interessant maar het was wel leuk om nu uptown Manhattan te zien.

Prachtige gebouwen gleden aan ons voorbij. Huren van een appartement hier kon wel 14.000 dollar per maand kosten. Een van de duurdere penthouses in The Jenga Building was 53 miljoen dollar!!! Bizar en wat een onacceptabele verschillen in rijkdom heb je hier. Van straatarm, hongerend zonder tanden in de mond naar iemand die even per maand 14.000 euro alleen al aan huur kan uitgeven. We stapten uit bij central Park en genoten van het prachtige weer, de mooie omgeving en de geweldige straatartiesten.

Thijs wilde nog graag even een van de Apple Stores zien en we liepen naar een Store die helemaal uit glas bestond. Leuk om te zien, bekend voor Pleuni want die was hier al eens met Bas geweest. Het was inmiddels vijf uur en we hadden besloten dat we voor het avond eten sushi wilden kopen. Het was een hele zoektocht maar al snel vonden we een zaakje dat goed bekend stond en niet al te duur was. Voordat we hier aankwamen liepen we nog even naar de Wallgreens om drinken en fruit te kopen voor de avond. Het sushitentje waar we aankwamen zag er oud en gammel uit maar ondanks onze bedenkingen stapten we naar binnen en werden we ontzettend vriendelijk ontvangen. Ze legde ons uit hoe we konden bestellen en al snel wisten we wat we wilden. Nu maar afwachten of het wel van enige kwaliteit was. De soep, die bij het menu hoorde, werd geserveerd en we vonden die al heel lekker. Toen kwam onze bestelling (we weten de naam er niet meer van) het was een prachtig bord vol met sushi, beef teriyaki, salade en rijst en het was geweldig lekker.

Wel met stokjes eten want normaal bestek was niet voorhanden. Als je honger hebt, leer je snel met dit gereedschap te eten want als volleerde Japanners hadden we in no time onze borden leeg. We bestelden nog wat sushi om mee te nemen en na betaald te hebben (de prijs viel behoorlijk mee) gingen we op zoek naar de metro. Moe waren we en onze voetjes snakten naar rust. Om half acht kwamen we in het hotel aan en deden we ieder ons eigen ding. Thijs kroop in bed en ging televisie kijken, Pleuni schreef de reisblog. Nou wij hebben het hier naar ons zin hoor! Tot morgen maar weer.